1972. (Deliverance)
Ohjaus: John Boorman
Pääosissa: Jon Voight, Burt Reynolds, Ned Beatty, Ronny Cox
Viikolla Orionissa katsomani Syvä joki jäi
kyllä kaivertamaan mieltä. En ehtinyt silloin kirjoittaa siitä mitään,
mutta annetaan nyt palaa kun ei nukkumaankaan näköjään taaskaan malta.
Neljä kaupunkilaiskaverusta lähtevät viettämään viikonloppua luonnon
keskelle ja päättävät laskea kanooteillaan pian tekojärven alle jäävää
Chattooga-jokea. Autot annetaan paikkallisten sisäsiittoisten
perähikiäläisten huomaan ja seikkailu voi alkaa. Sen jälkeen kaikki
meneekin pitkälti päin prinkkalaa, noin kevyesti sanoen, eikä porukka
ole enää tämän viikonlopun jälkeen entisensä...
Elokuva on
paitsi erinomainen thrilleri, niin myös kantaa ottava elokuva. Heti
ensimmäiset repliikit jotka kuullaan viittaa siihen kuinka ihminen
raiskaa luontoa (leikattuna ristiin hiekkakuopan kuvista ja
räjäytyksistä) ja kuten arvata saattaa, luonto iskee takaisin ja
raiskaa ihmisen sitä edustavien metsäläisten muodossa.
Boorman pitää piinallisesti jännitystä yllä. Vihjeitä miesten
kohtalosta annetaan pitkin matkaa. Replikointi on upean hienovaraista,
vaikka miltei joka repliikissä on viitteitä tuleviin tapahtumiin.
Silti kerronta ei tukkeudu. Musiikin käyttö on ihailtavan
säästeliästä; alun mahtavaa Dueling banjos vetoa lukuunottamatta elokuvassa ei juuri musiikkia kuulla. Luonnon ääniin ja hiljaisuuteen luotetaan - onneksi!
Luonnonkuvaus on upeaa ja kameran liike ja asemointi luo jännitettä
kohtauksiin. Metsän keskellä ollessaan miehiä kuvataan oksien lävitse;
metsällä on vahva läsnäolon tuntu.
Elokuvan loppu jättää kyllä toivomisen varaa. Jotenkin tuntuu,
että Boorman ei osaa lopettaa elokuvaansa ajoissa. Vähintäänkin
viimeinen, täysin
turha kuva olisi pitänyt jättää pois. Alussa miesten mukaan hypätään
ikäänkuin viimeisellä mahdollisella hetkellä (mikä on loistavaa), mutta
lopussa sen sijaan rikotaan alun periaatetta vastaan. Kun miehet
jättävät Chattoogan, tulisi katsojankin jäädä sinne ja täyttää päässään
jatko.
Reynolds on hieno maskuliinisen Lewisin hahmossa
(vaikka ajoittain näyttääkin oman aikansa David Hasselhoffilta
kumiliivissään) ja herkkuja löytyy myös muustakin kaartista. Ned
Beattyn pulleahko Bobby jäi ehkä suorituksista heikoimmaksi, mutta ei
hänkään huono ole! Metsämiesten raiskauksen jälkeen Beattyn kasvoilla
oleva kivettynyt ekspressio on aidosti pelottava.
Harmillisesti filmi on aikoinaan ilmeisesti joutunut sensuurin kouriin,
sillä juuri ratkaiseva, verinen taisto hypättiin käytännössä yli,
montakohan minuuttia matskua välistä puuttui? Muutenkin frameja puuttui
aina silloin tällöin sieltä täältä.
Ei Syvä joki ehkä ole
täydellinen elokuva, lopunkin huomioon ottaen, mutta niin vaikuttava se
silti on, että papukaija tähtien perään räpsähtää.
sunnuntai, 18. helmikuu 2007
Kommentit