2006. (El Laberinto del Fauno)
Ohjaus: Guillermo del Toro
Pääosissa: Ivana Baquero, Ariadna Gil, Sergi López, Maribel Verdú, Doug Jones
Pan's Labyrinthin
tarina sijoittuu fasistiseen, sisällissodan jälkeiseen Espanjaan.
Vaikka sota on nimellisesti ohitse, jatkavat metsissä piileksivät
tasavaltalaiset sissisotaansa veriseen loppuunsa asti. Ofelia (Baquero)
ja hänen raskaana oleva äitinsä Carmen (Gil) saapuvat syrjäiseen
kylään, jossa päämajaansa pitää Carmenin uusi mies, armottoman raaka
kapteeni Vidal (López). Ofelia lukee satuja ja hänen
mielikuvituksessaan päämajan laidoilla oleva metsittynyt labyrintti,
muuttuu portiksi toiseen maailmaan, jonka prinsessa hän todella on.
Päästääkseen tuohon maailmaan hänen vain tulee suorittaa sarja tehtäviä
joita Fauni (Jones) hänelle tarjoaa.
Juoni poukkoilee sodan
raakuuksien ja Ofelian mielikuvitusmaailman välillä. Kauheuksia ei ole
tässä elokuvassa pehmennelty, kaikkea löytyy amputoinneista
kidutuksiin, ja myös Ofelian satumaailma on osuvalla tavalla pelottava
ja makaaberi. Välillä lavasteet tuntuivat väärällä tavalla
Hollywoodmaisilta - liian viimeistellyiltä tyyliin "totta kai tuossa on
tuo vääntynyt oksankäppyrä". Samoin kuvat ovat amerikanmalliin hienosti
rajattuja ja valaistuja, mutta jokin hengittävyys niistä tuntuu
puuttuvan, ehkä kaikki on liiankin harkittua.
Katsojan
puolesta ei varsinaisesti ratkaista onko kaikki Ofelian mielikuvitusta
vai ei, mutta loppupuolen tuoksinassa on ainakin muutama seikka joita
ei logiikalla pysty selittämään, mutta toisaalta ei ole tarviskaan.
Lapsille tämä satu ei missään nimessä ole sopiva elokuvan raakuusasteen
tähden, mutta sadunnälkäisille aikuisille kyllä sitäkin osuvampi.
Välillä minua hieman häiritsi elokuvan kertakaikkinen "totisuus", en
tiedä miksi, sillä eihän fasistinen Espanja tietenkään mikään
leikkikenttä olekaan. Se varmasti liittyy aiemmin mainitsemaani
elokuvan tekniseen toteukseen, liian sliipattuun ilmeeseen, joka vie
jotain pois realistiselta kerronnalta? Minkälainen efekti olisi ollut,
jos näiden kahden maailman elokuvallinen toteutus poikkeasi enemmän
toisistaan? Näyttelijäntyö on tässä Hellboyn ohjaajana tunnetun Del Toron uusimmassa pätkässä erinomaista, varsinkin pikkutyttö Baquero tekee hienoa työtä.
maanantai, 5. helmikuu 2007
Kommentit