1992. (Benny's video)
Ohjaus: Michael Haneke
Pääosissa: Arno Frisch, Angela Winkler, Ulrich Mühe, Ingrid Stassner
Tämän miehen elokuvat ovat kyllä aina yhtä perkeleen pelottavia. Pari päivää sitten katsomani Seitsemäs manner-elokuvan jälkeen Bennyn video
on, jos mahdollista, vieläkin shokeeraavampi kuin edeltäjänsä. On
ihmisiä jotka eivät herran töistä juuri välitä, mutta minä kuulun
ehdottomasti siihen toiseen ryhmään.
Benny on 14-vuotias
teini joka kokee maailmaa videokameransa lävitse. Hyvänä esimerkkinä
tästä on pojan alasvedetyt verhot. Niiden edessä on monitori joka on
yhteydessä kameraan joka kuvaa ikkunasta näkyvää näkymää. Bennyn
vanhemmat painavat töissään ja huvituksissaan ja Benny on pitkälti
heitteillä elokuviensa ja musiikkinsa keskellä. Elokuva alkaa
videopätkällä siasta joka teurastetaan. Benny kelailee pätkää
edestakaisin. Erään koulupäivän jälkeen Benny kutsuu kotiinsa tytön
jonka hän tapaa videovuokraamon pihalla, esittelee tälle
sianteurastusvideon ja aseen jolla se tehtiin, lataa sen ja bam! -
tragedia on valmis.
Loppuelokuva seurailee aika pitkälti mitä
tämän jälkeen tapahtuu. Benny ei todellakaan mene shokkiin (lopulta)
tapettuaan, vaan hän menee jääkaapille, kuvaa kuollutta tyttöä, jne.
Arno Frisch näyttelee Bennyä todella kylmän rauhallisesti, tälläistä
työtä ei näe Hollywood-pätkissä. Eikä näin kylmäveristä toimintaa.
Bennyn teko ja varsinkin sen vaikutus häneen kertoo jotain karmivaa
ajastamme. Enkä edes usko, että Haneke kärjistää, kunhan kertoo. Kun
Bennyltä kysytään, miksi hän teki sen, hän vain lakonisesti vastaa: "En
tiedä. Että tietäisin millaista se on. Kai."
Kun vanhemmat
lopulta otetaan mukaan kuvioon, saa elokuva jälleen uuden tason. Mikä
on vanhempien moraali, Bennyn moraali, maailmamme moraali? Syyllisyys?
Yhdessä elokuvan hienoissa kohtauksissa vanhemmat laskelmoivat
olohuoneessa, kuinka ruumiista hankkiudutaan eroon. Kohtauksen aikana
katsojan (siis omani) tunteet vaihtuvat pöyristyksestä ymmärrykseen ja
päinvastoin. Angela Winkler tekee muuten upeaa työtä Bennyn äitinä.
Haneke käyttää jälleen ihailtavan säästeliäästi ääntä ja kuvaa.
Musiikkia ei käytetä juuri lainkaan, paitsi silloin kuin sillä on joku
elokuvassa havaittava lähde josta se tulee. Samoin äänen kanssa. Vain
hyvin harvoin musiikki kantaa yli leikkausten ja on sinänsä osaltaan
tuomassa sitä huikeaa realismin tasoa mikä Haneken lakonisissa
teoksissa on. Ekstroilla oleva haastattelu on jälleen täyttä rautaa,
Haneke on kyllä aikamme rohkeimpia auteur-ohjaajia. Syvyyttä hänen
teoksillaan löytyy vaikka millä mitalla, eikä ne ikinä anna valmiita
vastauksia mihinkään (mutta herättää ne oikeat kysymykset). Nöyräksi
tuntee itsensä miehen edessä.
Jos Seitsemännelle mantereelle tuli annettua vain neljä, niin kyllä Bennyn
on syytä saada täydet viisi tähteä. Niin tiukassa otteessa se pitää
koko kestonsa ajan. Papukaijamerkkiä en kuitenkaan taida tälläkään
kertaa antaa. Miksi? Ehkä nämä elokuvat jättävät aina niin suureen
hämmenyksen tilaan, että on oikopäätä vaikea hehkuttaa niitä maasta
taivaaseen. Mutta annan papukaijan Hanekelle kaikesta mitä hän tekee...
tiistai, 6. helmikuu 2007
Kommentit