1942. (Ossessione)
Ohjaus: Luchino Visconti
Pääosissa: Clara Calamai, Massimo Girotti, Juan de Landa, Elio Marcuzzo
Eilisillan kolmas elokuvanautinto oli italialaista neorealismia edustava Viscontin Riivaajat. Tämä useamman vuoden pannassa ollut elokuva on italialaistekijöiden versio James M. Cainin romaanista Postimies soittaa aina kahdesti ei juuri lupia kysynyt alkuperäiskirjailijalta ja siksipä Ossessione nähtiin jenkeissä ensimmäisen kerran vasta 1975.
Kestoa elokuvalla on aiheeseensa nähden ainakin puolisen tuntia liikaa,
sillä tarinan eteneminen on alusta lähtien selvä - tragediaa kohti
olemme menossa ja vauhdilla. Tarina kertoo maata kiertävästä Ginosta
(Girotti), joka jää pummaamastaan kyydistä syrjäisellä bensa-asemalla.
Asemaa ja sen ravintolaa pitää mahakas Giuseppe (de Landa) ja hänen
muodokas vaimonsa Giovanna (Calamai). Gino ja Giovanna rakastuvat
tulisesti ja loppujen lopuksi on vain yksi vaihtoehto olemassa,
Giuseppe on hoidettava pois pelistä. Sen jälkeen elokuva etenee kohti
traagista ratkaisuaan, Ginon ja Giovannan suhde täyttyy epäilyksistä,
mustasukkaisuudesta ja syyllisyydestä.
Riivaajat ei vakuuta samalla tavalla kuin muut tyylilajin parhaista edustajista (Roma, avoin kaupunki ja Polkupyörävaras),
vaikka Visconti rakentaakin elokuvansa henkilöistä inhimilliset
henkilökuvat ja vaikka näyttelijäntyö on neorealismin perinteen
mukaisesti erinomaista. Elokuvan pituus puhuu veriteon vakavuuden
puolesta, Gino ja Giuseppe eivät todellakaan hyppää oikopäätä tappajien
rooliin, mutta päälle kaksi tuntia oli silti liikaa ainakin eilisen
kahden muun elokuvan jälkeen...
Yllättävää on se, että
näinkin rohkeaa elokuvaa on fasistisessa Italiassa saatu aikaan, esim.
Ginon ja hänen matkakumppaninsa Spagnolon (Marcuzzo) mahdolliseen
homoeroottiseen suhteeseen viitataan aika selvästi. Fasistit
polttivatkin lopulta elokuvan, mutta ohjaaja Visconti onnistui onneksi
pelastamaan kopion.
torstai, 8. helmikuu 2007
Kommentit