1951. (Strangers on a Train)
Ohjaus: Alfred Hitchcock
Pääosissa: Farley Granger, Robert Walker, Ruth Roman
Muukalaisia junassa - dvd
julkaisussa on tarjolla kaksi versiota elokuvasta, jenkki- ja
brittiversio. Katsoin hieman laajemman brittiversion, joskaan suuria
eroja näiden kahden välillä ei juurikaan ole.
Tarinassa
tennispelaaja Guy Haines (Granger) on matkalla hakemaan vaimoltaan
avioeropapereita, kun junassa hänen seuraansa tuppautuu ennalta
tuntematon mieshenkilö, Bruno Anthony (Walker). Bruno tuntuu tietävän
kaiken Guyn sosiaalisesta elämästä, sillä mies tunnustautuu innokkaaksi
tennis- ja seuraapiiriuutisten lukijaksi. Miehet päätyvät syömään
päivällistä Brunon makuuvaunuun, jossa Bruno viattomasti ehdottaa, että
kun kerran Guylla on ongelmia vaimonsa ja hänellä isänsä kanssa,
mikseivät he "vaihtaisi" murhia. Tällöin motiivin omaava voisi hankkia
itselleen alibin ja murhan toimittaisi uhrille täysin tuntematon
henkilö. Guy kohteliaasti kieltäytyy tajouksesta, mutta ei tarpeeksi
tarmokkaasti, ja pian Bruno onkin hänen ovellaan oman osansa
suorittaneena ja odottamassa Guyn hoitavan omansa.
Pian Guyta
tuntuvat epäilevän kaikki, niin poliisi (joidenka puheille Guy ei voi
mennä, sillä Bruno väittäisi hänen olleen osallisena murhaan) kuin uusi
tyttöystäväkin (Roman). Elokuva onkin Guyn nuorallakävelyä poliisin
varjostajien ja "omaa" murhaansa vaativan Brunon välillä.
Keskivaiheilla on hieman tyhjäkäyntiä ja itsensä toistamista, mutta
loppu lunastaa kaiken kauniisti. Hitchcock rakentaa viimeisestä
näytöksestä hienon jakson, leikaten ristiin Guyn tennisottelua aikaa
vastaan ja Brunon pyrkimyksiä lavastaa Guy syylliseksi vaimonsa
murhaan. Muutama hieno kuva jää mieleen muukalaisista,
varsinkin yksi jossa Bruno istuu täydessä tenniskatsomossa
tuijottamassa Guy:tä. Kun muiden katsojien päät kääntyilevät
pallon liikkeiden mukana, ei Brunon pää hievahdakkaan. Myös hieno
taistelu hurjasti pyörivässä karusellissa on vaikuttava.
Walker näyttelee herkullisesti (ilmiselvästi) homoseksuaalista ja
mielenvikaista Brunoa. Muu kaartista on hieman konservatiivisempia
ilmaisussaan, mutta sellaisia ovat roolitkin. Elokuvan edetessä
pidemmälle ja katsojan päästessä yhä enemmän Brunon sairaan mielen
koukeroihin, alkaa alkua katsella uusin silmin. Ehkäpä Brunon ja Guyn
tapaaminen junassa ei ollutkaan aivan sattumaa...
torstai, 8. helmikuu 2007
Kommentit