1970.
Ohjaus: Risto Jarva
Pääosissa: Pertti Melasniemi, Lilga Kovanko, Ulf Törnroth
Okei,
olen myyty, täytyy myöntää. Risto Jarva on noussut viimeisten parien
viikkojen aikana ehdottomasti suosikikseni suomalaisten ohjaajien
joukossa. Miehen teoksista oli minulle aiemmin tuttu vain Jäniksen vuosi, mutta viimeisimpinä näkemäni Kun taivas putoaa... ja Bensaa suonissa nostivat miehen aivan toiseen ulottuvuuteen. Laukussa odottelee vielä Loma,
valitettavasti tosin vain videona, dvd-kopiota ei ole, eikä kankaalta
ole pätkää juuri tällä hetkellä mahdollista nähdä missään.
Elokuva on puhdas kolmiodraama. Lasse (Törnroth) ja Marja Roos
(Kovanko) ovat ralliautoileva aviopari, joiden mekaanikoksi ja
kakkoskuljettajaksi pestataan Tapsa Repo (Melasniemi). Lassen ja Marjan
avioliitto tuntuu kulissilta, vihjataanpa jopa siihen, että Lasse olisi
mennyt naimisiin Marjan kanssa vain appiukon ralliautoilun turvaavien
rahojen tähden. Hyvin pian Tapsa ja Marja säätävät muutakin kuin
pelkkiä ralliautoja...
Eokuva koostuu sekä autenttisista että lavastetuista mustavalkoisista rallipätkistä, joita Jorma Pulkkisen
ääni kommentoi, ja värillisistä jaksoista joissa tarinaa kuljetetaan
eteenpäin. Ratkaisu on rohkea, eikä tunnu seuraavan mitään tiettyä
tarkkaa logiikkaa, mutta on silti täysin perusteltu ja hyväksyttävä.
Erityisen rohkeaa elokuvaäänen käyttöä on elokuvan alussa, jossa
Pulkkisen radiokommentit kertovat katsojalle rallikuvien
taustalla keitä tarinan keskeiset henkilöt ovat ja mitkä ovat heidän
väliset suhteensa.
Jarvan henkilöt erotisoivat autonsa ja tuntuvat pitävän rakkautta
samanlaisena kilpailuna kuin suurajoja. Se kuka kulloinkin näyttäisi
olevan johdossa on Marjan rakkauden kohde. Toistuvasti henkilöt
rakastelevat auton äänien tahtiin, hevosvoimat jylläävät
ihmisroottoreissa. Kaikesta autoilustaan huolimatta Bensaa suonissaan on kuitenkin varsin autovastainen elokuva.
Näyttelijäntyö on hieman epätasaista, välillä loistavaa, välillä taas
vähemmän loistavaa. Melasniemen ja Kovankon kohtaukset ovat rohkeita ja
he vaikuttavat olevan kotonaan kameran edessä. Silloin tällöin
replikointi maistuu hieman puulta, samoin kuin tarinan kuljetus, mutta
aina Jarvalla tuntuu olevan muutama yllätys hihassaan. Katsojaa hän ei
aliarvioi koskaan. Yhtäkkiä yllättäen kesken elokuvan kuvaruutuun
ilmestyy pari tekstiplanssia ja kaavakuvia ihmisen ja auton
anatomiasta, mutta kaiken tämän hyväksyy mukisematta. Jarvan metodit
ovat aina kuitenkin nimenomaan elokuvallisia!
Loppupuolella on muutamia todella latautuneita kohtauksia ja ihmiskuvaukset syvenevät makaaberisti.
Viittä tähteä en voi elokuvalle antaa, sillä selviä puutteita on, mutta
rohkeudesta on vähintään neljä annettava. Ei Jarva turhaan vienyt
parhaan ohjaajan jussia kotiin tästä elokuvasta.
maanantai, 12. helmikuu 2007
Kommentit