1958. (Mon oncle)
Ohjaus: Jacques Tati
Päärooleissa: Jacques Tati, Jean-Pierre Zola, Adrienne Servantie, Alain Bécourt
Jos Riemuloma rivieralla kiinnosti, mutta jätti aavistuksen verran kylmäksi, niin nyt Tati kyllä räjäytti pankin meikäläisen kohdalla. Verrattuna Rivieraan
"juoni" (jokseenkin kyseenalainen termi kun on Tatista kysymys) pysyy
paremmin kasassa ja elokuvan teema on huomattavasti lähempänä sydäntä.
Enossa
Tati nimittäin tarttuu automatisoinnin ja tekniikan kiroihin.
Hyväntahtoisen Herra Hulot:n (Tati) sisko Mrs. Arpel (Servantie) ja
hänen miehensä Mr. Arpel (Zola) nimittäin omistavat uuden
täysautomatisoidun kodin ja viivottimella piirretyn kivipuutarhan,
jossa ei eletä mukavuuden eikä käytännöllisyyden ehdoilla. Hulot on
täysin hukassa tässä ympäristössä, samoin kuin pariskunnan poika Gerald
(Bécourt), joka samaistuu mieluummin huolettomampaan enoonsa.
Elokuva alkaa aivan briljantisti esitellen keskeiset henkilöt ja
tapahtumapaikat Arpelin pariskunnan koiran avulla. Tatilla ei ole
kiire, asiat ilmaistaan rauhassa, kameran rauhallisesti
tallentaessa tilannetta. Mieleen tulee vahvasti ruotsalaisen Roy Anderssonin elokuvien tarkkaan rajattu maailma. Tatin asenne maailmaan on kuitenkin hyväntahtoisempi kuin Anderssonin yönmusta huumori.
Chaplinin Nykyaikaan tai René Clairin À nous la libertéhen verrattuna Tatin suhtautuminen tekniikkaan on jollain tavalla monisyisempi. Enossa
tekniikkaa ei ole valjastettu niinkään kapitalismin nimissä tuottamaan
rahaa (vaikka tehdasjakso myös sellaisena voidaan nähdä), vaan
enemmänkin statussymboliksi. Automatisoidun kodin on tarkoitus näyttää
edustavalta naapureille ennemminkin kuin auttaa arkisissa puuhissa. Ei
ihme, että Gerald poika tuntuu kuolevan pystyyn valkoisten seinien
sisäpuolella.
Kohtaukset vaihtelevat kahden hyvin erilaisen miljöön välillä.
Toisaalta Arpelien kylmässä, muurien ympäröimässä, funktionaalisessa
kodissa ja toisaalta Hulot:n kodin kulmilla, jossa naapurien ja kadun
miesten välillä vallitsee aito kohtaamisen kulttuuri. Tatin kriittinen
sormi osoittaa molempiin suuntiin, mutta on selvää, että koneistettu
Arpelien maailma saa rankimman tuomion. Herra Hulot:n kotikulmiin ja
pojanviikarien kepposiin tuntuu sen sijaan liittyvän hieman nostalgista
koskestusta.
Dialogia Tatin elokuvissahan juuri ei ole, ja
silloin kun on, on puhe mukana enemmänkin rytmittävänä elementtinä kuin
varsinaisesti viemässä juonta eteenpäin. Äänillä on jälleen varsin
suuri osa kerronnassa, varsinkin Arpelien kotiympäristössä, jossa
huoneet ovat kaikuvia ja koneet pitävät armotonta piippaustaan. Ja
unohtamatta paikoitellen miltei pääosaan nousevaa suihkulähdettä.
sunnuntai, 18. helmikuu 2007
Kommentit