1987.
Ohjaus: Aki Kaurismäki
Pääosissa: Pirkka-Pekka Petelius, Esko Salminen, Kati Outinen, Elina Salo
Kaurismäen
film noir-versio Shakespearen (ehkä koko maailman) tunnetuimmasta
näytelmästä on riemukasta katsottavaa, varsinkin aluksi.
Pirkka-Pekka
Petelius on Hamlet, joka isänsä kuoleman jälkeen saa perinnöksi 51%
tämän omistamasta saha- ja telakkateollisuudesta. Yhtiön johtoon astuu
kuitenkin Hamletin isän kuoleman juoninut Klaus (Salminen), joka pitää
Hamlettia täydellisen lapsellisena ja uskoo voivansa pitää yhtiötä
osake-enemmistöllä näennäisesti hallitsevan perijän aisoissa. Samaan
tähtäävät Polonius (Esko Nikkari) ja hänen tyttärensä Ofelia (Outinen). Hamlet ei kuitenkaan anna panna itseään halvalla...
Kaikki ohjaajalle tutut trademarkit ovat läsnä, mutta hauskasti
sovitettuna alkuperäistekstiin. Tämä laajentaa kokemusta perinteisen
Kaurismäki leffan ylitse, mutta toisaalta tutussa tarinassa on myös
ongelmansa. Hamletin tarinaa nimittäin seurataan ehkä turhankin
tarkasti, varsinkin elokuvan loppupuolella. Oman hauskuutensa tietenkin
on Kaurismäen tavassa käsitellä tuttuja kohtauksia, mutta silti tuntuu
että turha uskollisuus alkuperäistarinalle syö varsinaista
elokuvakokemusta. Elokuva jää puolitiehen, ikäänkuin kahden tulkinnan
väliin.
Näyttelijät ovat loistavia, vaikka itse Hamlet ei
vakuuta. En ole koskaan juurikaan välittänyt PPP:stä (lukuun ottamatta
vanhoja Velipuolikuita), enkä voi sanoa että tämä elokuva olisi
tilannetta muuttanut. Ohjaus ja tekniikka näkyy miehestä liikaa,
toisaalta taas Kaurismäkeläisessä ilmaisussa ei varsinaisesti
henkilöiden "aitouteen" ole tarkoituskaan samaistua.
Film
noir-tyyli sopii tarinaan loistavasti ja tyylikkäästi valaistut
interiöörit hehkuvat vanhaa dekkari-tunnelmaa. Yksityiskohdat autoja ja
pistooleja myöten ovat kunnossa. Kaurismäen parodia vie meidät välillä
modernimpiinkin maisemiin; kun Hamlet karkaa Englantiin nousee hän
ruotsinlaivaan ylittääkseen kanaalin. Tällaisia tulkintoja on elokuva
täynnä - ja suurin osa on riemukkaan oivaltavia.
Loppupuolella elokuvan rytmi alkaa laahata, vaikka porukkaa lahdataan
kuin kinkkuja joulupöytään. Tai ehkä juuri siksi. Loppuselvitys
Hamletin ja Klausin välillä hukataan turhan nopeasti, aineksia enempään
olisi ollut. Toisaalta loppuratkaisu on yllättävä.
Ehdottomasti parhaita Hamlet-tulkintoja jota olen koskaan nähnyt, niin
elokuvan kuin teatterinkaan puolella, vaan ei silti täydellistä. Neljä
tähteä.
maanantai, 26. helmikuu 2007
Kommentit