1960. (À bout de souffle)
Ohjaus: Jean-Luc Godard
Pääosissa: Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger
Elokuva
joka aloitti ranskalaisen elokuvan uuden aallon. Jean-Luc Godardin
pienellä budjetilla kuvaama rakkaustarina sisältää paljon sellaisia
elementtejä jotka nykyelokuvassa ovat arkipäivää, mutta olivat ensi
kertaa esillä juuri tässä teoksessa.
Godardilla ei ollut valmista käsikirjoitusta kun aloitti kuvaukset ja hän valitsi François Truffaut:n
tarinan "koska ei pitänyt siitä". Näyttelijöiden luonteva oleminen
kameran edessä johtuu myös siitä, että Godard jatkuvasti syötti heille
repliikkejä kuvan ulkopuolelta ja näyttelijät improvisoivat sen mitä
väleistä puuttui. Saadakseen pitkät kohtaukset mahtumaan elokuvaansa,
Godard käytti uutena menetelmänä jump-cuttia, joka nykyään on jokapojan
omaisuutta. Välillä henkilöt saattavat puhua suoraan kameralle. Täysin
vallankumouksellista toimintaa aikoinaan.
Tarinassa autovaras Michel (Jean-Paul Belmondo) ampuu
moottoripyöräpoliisin ja pakenee Pariisiin etsien käsiinsä
amerikkalaisen heilansa, Patrician (vangitseva Jean Seberg). Michel
vannoo rakastavansa Patriciaa, mutta katsojan on vaikea ottaa parista
selvää. Vapaan rakkauden periaate on sekoittanut kaksikon pään,
todellisille tunteille on vaikeaa (ehkä mahdotonta) antautua. Ja
käyttääkö Michel Patriciaa vain hyväkseen voidakseen piilotella
poliisilta jossain?
Vaikkakin tarinalla on alkunsa, keskikohtansa ja traaginen loppunsa, ei
se ole elokuvassa olennaista. Tarina on Godardille vain väline jolla
hän pääsee kuvaamaan henkilöitänsä, asettamaan heidän suuhunsa
repliikkejä. Avainkohtaus rakastavaisten välillä on vajaa puolituntinen
pätkä Patrician asunnolla, missä tapahtuu loppujen lopuksi vähän,
siitäkin voimme vain arvailla mikä on totta ja mikä vain puhetta.
Näyttelijät ovat todella erinomaisia, he tuntuvat lepäävän kuvassa,
nauttivan jokaisesta sekunnista. Lopussa, kun Belmondo on hoippunut
pitkin Campagne Premièreä ja lopultaa lyyhistyy, hän ei tunnu
näyttelevän lainkaan tuskaa tai surua, ikäänkuin Godard haluaisi sanoa
meille: tämä on vain elokuvaa.
Onpa elokuvan ajoissa ollut käytössä jopa jokaisen elokuvaharrastajan
ja -tekijän halpisratkaisu dollylle, eli vanha kunnon kamera olkapäälle
ja rullatuoliin temppu.
perjantai, 9. helmikuu 2007
Kommentit